annicaalmgren.blogg.se

inspo mode trender inredning resor diy HÀr Àr tanken att jag ska inspirera i massor, hoppas du gillar!

🎀

Publicerad 2015-08-30 22:45:25 i AllmÀnt,

..det var ju det hĂ€r med min cysta.. Ska ta det frĂ„n början.. Jag Ă€r ju som sagt riskpatient för bröstcancer och gĂ„r pĂ„ kontroll i oktober varje Ă„r pĂ„ Uddevalla sjukhus, har gjort det i 5 Ă„rs tid.. Jag har haft en del cystor bĂ„de i brösten och i underlivet men Ă€n sĂ„lĂ€nge inget farligt som tur Ă€r.. Jag och Marcus var ju pĂ„ Mallorca för nĂ„gra veckor sedan och redan andra dagen dĂ€r nere fĂ„r jag en kĂ€nsla, konstigt men jag fick verkligen en kĂ€nsla av att det fanns nĂ„got i mitt vĂ€nstra bröst, jag vĂ„gade knappt kĂ€nna efter men var ju tvungen, dĂ€r en bit ner under vĂ„rtgĂ„rden kĂ€nner jag nĂ„got som en hĂ„rd Ă€rta som inte gĂ„r att rubba, dessutom gjorde den inte ont som mina andra cystor alltid har gjort, att jag inte kunde flytta pĂ„ den pĂ„verkade mig mest.. Har ju lĂ€st och hört en del om att orörliga cystor kan vara farligt.. Detta var en lördag och jag fick panik och blev ledsen, Marcus var nere i receptionen och bad att fĂ„ dit en doktor, jag vet ju innerst inne att det inte gĂ„r att göra nĂ„got Ă„t mig dĂ€r men ville Ă€ndĂ„ prata med en lĂ€kare, sagt och gjort pĂ„ 30 minuter fanns dĂ€r en doktor som fick ta emot en otroligt ledsen och hysterisk patient.. Han sa att det Ă€r nog bĂ€st att jag ringer mammografin redan pĂ„ mĂ„ndagen dĂ„ han ocksĂ„ kĂ€nde den lilla kulan i bröstet.. Fick Ă€ven penicillin dĂ„ jag hade en infektion i bröstvĂ„rtan som Ă€ven det förstĂ€rkte min panik.. Söndagen minns jag inte och pĂ„ mĂ„ndagen prick kl 8.00 ringde jag till U-a sjukhus som jag gjort sĂ„ mĂ„nga gĂ„nger förr.. En röst sa flera gĂ„nger att jag var först i kön.. Jag vĂ€ntade och vĂ€ntade och kl 8.12 svarade den suraste och otrevligaste sköterska jag nĂ„gonsin hört., jag berĂ€ttade min situation och dom vet vem jag Ă€r dĂ„ jag varit dĂ€r under Ă„ren.. Hon sa ordagrant: men jag har ju ingen tid att ge dig, du fĂ„r vĂ€nta till tidigast oktober innan du fĂ„r komma och dĂ„ ska du ju Ă€ndĂ„ hit..(Med en sjukt otrevlig ton) jag grĂ€t och hon sa: det Ă€r svĂ„rt att höra dig nĂ€r du grĂ„ter men jag sĂ€tter vĂ€l upp dig pĂ„ vĂ€ntelistan om vi fĂ„r ett Ă„terbud.. Ja tack det vill jag gĂ€rna.. 
Resten av semester'n var vi dom mest kĂ€rleksfulla mot varandra, vi Ă€r det annars ocksĂ„ men nu lite extra.. tyvĂ€rr sĂ„ var jag absolut inte positiv i mitt tĂ€nkande utan bestĂ€mde vilka sĂ„nger jag ville ha pĂ„ min begravning mm, sorgligt men sant.. MĂ„lar fan pĂ„ vĂ€ggen sĂ„ Ă€r jag förberedd pĂ„ det vĂ€rsta.. 
VĂ€l hemma hade jag fĂ„tt brev frĂ„n sjukvĂ„rden, om sex veckor kunde jag fĂ„ komma.. Vet inte men det kĂ€nns bra lĂ€nge om man liksom har det i generna.. Ringde dĂ„ min vĂ„rdcentral och fick trĂ€ffa Dr Mats redan samma dag, han hjĂ€lpte mig att kontakta Sahlgrenska och fick akuttid inom tre dagar.. DĂ€r fick jag trĂ€ffa det mest underbara team nĂ„gonsin, frĂ„n receptionist till högsta lĂ€kare, fan vilka otroliga mĂ€nniskor! BĂ€sta nĂ„gonsin.. Fick göra mammografi, röntgen och trĂ€ffa tvĂ„ stycken lĂ€kare som konstaterade att jag hade en vĂ€ldigt stor OFARLIG vĂ€tskefylld cysta som satt fast i vĂ€vnaden under vĂ„rtgĂ„rden och dĂ€rav inte gick att flytta.. NĂ€r han sa ordet "ofarlig" rann tĂ„rarna obegrĂ€nsat och den söta sköterskan gav mig nĂ€sdukar och höll min hand och sa: vi mĂ„ste genast sĂ€ga till din sambo som sitter dĂ€r ute och Ă€r helt orolig, hur fint?!?! Dr Roland tog fram den stora sprutan och tog bort all vĂ€tska, denna gĂ„ng fick jag se ingreppet pĂ„ tv:n och sedan se all vĂ€tska, herregud alltsĂ„ vad stor cystan var.. Nu ska jag fĂ„ komma till cancergenetiska mottagningen Ă€ven den pĂ„ Sahlgrenska och se om jag ska behĂ„lla mina bröst eller ta bort dom helt.. Har nu skickat mejl till fem olika chefer pĂ„ Sahlgrenska för att berĂ€tta om mitt mottagande, tycker att det Ă€r viktigt att dom fĂ„r höra vilken fin och otrolig personal dom har..  Denna upplevelse har fĂ„tt mig att tĂ€nka om en hel del, skit samma om det Ă€r obĂ€ddat eller Ă€r tandkrĂ€m i handfatet för hur jĂ€vla viktigt Ă€r det egentligen.. Nu har jag Ă€ven börjat ta tag i sĂ„nt som fĂ„tt vĂ€nta alldeles för lĂ€nge, tex sĂ„ har jag skaffat mig en "riktig" gynekolog och inte min barnmorska, senast jag födde barn var ju 12 Ă„r sedan sĂ„ det var vĂ€l pĂ„ tiden, blir ju snart 40 Ă„r.. 
Jag och Jonathan har haft en extra nÀra kontakt det senaste och hans sms har varit sÄ fina..
..vĂ„r lĂ„t❀


..hans svar efter att ha fĂ„tt veta att allt var bra❀

Min familj betyder sĂ„ mycket för mig❀
 
Ta hand om er dÀrute och stÄ pÄ er om ni vill/behöver hjÀlp!
Puss och kram❀❀


Kommentarer

Postat av: hanna

Publicerad 2015-08-31 11:30:33

Ă€lskar dig <3

Svar: ❀
annica almgren

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-08-31 21:13:35

<3

Svar: ❀
annica almgren

Postat av: Heléne

Publicerad 2015-09-01 06:55:45

❀❀❀

Svar: ❀
annica almgren

Postat av: Eva-Lotta

Publicerad 2015-09-01 07:46:45

Hej Annika.
vilka jobbiga dagar du verkar haft, hoppas du nu kan se ljuset i tunneln.
VÀldigt fint av dig att ta dig tid och berömma personalen pÄ sjukhuset, det vet jag Àr vÀldigt uppskattat.
stor kram E-L

Svar: ❀
annica almgren

Postat av: Linniana

Publicerad 2015-09-01 12:13:49

❀❀❀

Svar: ❀
annica almgren

Postat av: Cecilia

Publicerad 2016-01-08 21:11:33

Hej! Halkade in pÄ din blogg dÄ jag tror vi har gemensamma kompisar!
SÄg att du ev ska operera bort brösten och ville bara sÀga att du hamnat helt rÀtt! Cancergenetiska mottagningen pÄ sahlgrenska Àr sÄ duktiga! Jag har brca2 sÄ har opererat bort bröst o Àggstockar i förebyggande! MÄr kanon idag o slipper fundera o nojja mig vilket jag gjorde innan! Kram

Svar: Ă…Ă„Ă„Ă„ vill ju höra alltđŸ™ŒđŸŒâ€ïž Skönt att du mĂ„r bra, ta hand om dig fina du😘 kram
annica almgren

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annica almgren

40 Ärig tvÄbarnsmamma till Jonathan 21 Är och Leo 13 Är med ett stort intresse för fÀrg, form och trender inom mode och inredning.. Sambo med Marcus, bor i hus och lever ett hÀrligt liv med roliga jobb och underbara resor.. Hoppas jag kan inspirera dig..

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela